Lagligt att lämna ut uppgifter om domar?

Hej!

Jag har blivit tipsad om en sida som heter mrkoll.se där man kan gå in och se alla möjliga uppgifter om personer inkl belastningsregister.

Men när jag sökte på mig själv så såg jag att jag hade en dom som gick att betala för att ladda ner och se, vilket jag gjorde då alla mina tidigare domar är gallrade sedan länge.

Domen (grov stöld, 50h ungdomstjänst) var från 2010 då jag även bara var 16 år gammal.

Är det lagligt att mrkoll.se fortfarande lämnar ut dessa uppgifter trots att det var 9 år sedan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Hemsidan Mrkoll har uppgifterna med stöd av den så kallade offentlighetsprincipen. Offentlighetsprincipen är en lagstadgat rätt som innebär att allmänheten har rätt att ta del av allmänna handlingar. (2 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen). Domar är ett exempel på allmänna handlingar, dessa kan alltså vem som helst få ut från domstolarna.

Själva publiceringen av uppgifterna är tillåtet eftersom hemsidan Mrkoll har ett så kallat utgivningsbevis (enligt 1 kap. 5 § yttrandefrihetsgrundlagen). Ett utgivningsbevis är ett slags intyg som exempelvis tidningar och hemsidor kan få om de uppfyller vissa krav, exempelvis kravet på ansvarig utgivare.

Utgivningsbeviset innebär att personuppgiftsskyddet i dataskyddsförordningen (GDPR) inte gäller. Hemsidor och tidningar med utgivningsbevis kan därför publicera personuppgifter, som exempelvis domar, utan att detta strider mot GDPR. För en publicering ska vara otillåten krävs istället att de utgör ett av de så kallade yttrandefrihetsbrotten, exempelvis förtal. (5 kap. 1 § yttrandefrihetsgrundlagen).

Utifrån hur lagen ser ut idag bör det sammanfattningsvis vara lagligt för mrkoll.se att lämna ut uppgifterna, förutsatt att de har ett utgivningsbevis.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare