Lagfart och dess innebörd

Jag har köpt en tomt av kommunen,men är ej lagfaren ägare ännu.Får jag då fälla träd på den? Köpekontrakt finns och tomten är betald.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår dig rätt så är själva köpet av fastigheten klart men att du ännu inte har hunnit få/ansökt om lagfart.Jag tänkte att jag ska förklara lite kort om lagfart först och syftet med den och sedan besvara din fråga.

Kort om lagfart och dess syfte

Anledningen till att vi har lagfart i Sverige är för att förhindra att flera personer tar upp pantbrev (lån med säkerhet i en fastighet) i en och samma fastighet. Samtidigt som man har velat skapa ett enkelt och tryggt system för bankerna, så att de ska våga låna ut pengar. Bara den som är lagförd som ägare kan nämligen ta ut pantbrev i en fastighet. Situationer som kan uppkomma är när den som är ägare av en fastighet säljer den och sedan, innan den nya ägaren har fått lagfart, tar ut ett pantbrev i fastigheten. Om den förra ägaren inte kan betala kan man i vissa fall kräva betalt ur fastigheten, alltså av den nya ägaren.

Det är alltså den situationen som man har velat undkomma med lagfarten och inte att den nya ägaren inte ska få bygga/fälla träd/ eller på annat sätt bestämma över sin egendom.

Du får alltså fälla träd på din mark även om du inte är lagfaren ägare.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och kanske lite klarhet i hur lagfart fungerar. Jag råder dig dock att söka lagfart när du kan, även om jag inte tror att komunen skulle ta ut pantbrev på din fastigehet.

Lawline RådgivareRådgivare