FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/05/2019

Lagändring år 2020 om att jobba kvar till 68 års ålder

Hej jag är 66år i höst och har tänkt jobba kvar efter 67års ålder fyller alltså 67 okt 2020 har hört att reglerna skall ändras så att jag skulle kunna jobba kvar tills 68år utan att kunna sägas upp är detta riktigt

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har idag rätt att vara kvar på jobbet till 67 års ålder enligt 32 a § lagen om anställningsskydd. Som du skriver träder dock en lagändring ikraft år 2020 som höjer åldern till 68 år (se proposition 2018/19:91). Eftersom du är född år 1953 har du då rätt att vara kvar på jobbet till 68 års ålder. Åldern för hur länge du har rätt att jobba kan dock påverkas av hur ditt kollektivavtal ser ut och hur övergångsbestämmelserna blir för de avtal som löper när lagförslagen träder ikraft (läs på pensionsmyndighetens hemsida här).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare