Kvarglömd egendom i hyresrätt

Hej. Bytte lägenhet i april och glömde kvar en väldigt dyr gjutjärnspanna i lådan under spisen.

Då vi bor långt bort har jag inte haft vägarna förbi för att hämta den.

(Dom är informerade att vi glömt den)

Nu skulle jag förbi för att hämta den, då har dom slängt den.

Har dom rätt att göra så?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna ser lite olika ut beroende på om du hyr din lägenhet eller äger en bostadsrätt. Av din fråga förutsätter jag att det är en hyresrätt det handlar om.

Beträffande hyresgäster så gäller att egendom som hyresgästen inte hämtat inom tre månader efter att hyresgästen uppmanats att hämta egendomen, tillfaller hyresvärden. Kravet på uppmaning innebär att hyresvärden muntligen eller skriftligen ska ha uppmanat hyresgästen att ta hand om egendomen. Hyresvärden bär bevisbördan för att uppmaningen har ägt rum. Om hyresvärden inte uppmanar hyresgästen att hämta sin kvarglömda egendom gäller att hyresgästen har sex månader på sig att hämta egendomen från det att vederbörande flyttat från lägenheten. Alltså, om ni inte uppmanats av hyresvärden att hämta egendomen så gäller att gjutjärnspannan skulle ha hämtats senast i oktober då ni flyttade ut från lägenheten i april (12 kap 27§ andra stycket jordabalken).

Tyvärr innebär detta att de nya hyresgästerna inte har gjort något fel genom att slänga din gjutjärnspanna, även om gjutjärnspannan var av betydande värde.

Däremot kan diskuteras om de nya hyresgästerna gjort sig skyldiga till avtalsbrott enligt allmänna avtalsrättsliga regler beroende på huruvida en överenskommelse mellan er förelåg att de skulle behålla gjutjärnspannan i lägenheten till dess att du hämtar den. Här kan möjligtvis finnas grund för att begära ersättning av de nya hyresgästerna för värdet av gjutjärnspannan, men då krävs att det förelåg en faktisk överenskommelse (avtal), muntligt eller skriftligt, mellan er där de nya hyresgästerna åtar sig att inte slänga gjutjärnspannan utan behålla den i lägenheten till dess att du hämtat den.

Eftersom jag inte vet hur dialogen mellan dig och de nya hyresgästerna varit kan jag tyvärr inte ge dig ett mer utförligt svar. Du är varmt välkommen att återkomma om du har ytterligare frågor!

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Emelie SödermanRådgivare