FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/08/2015

Kvarglömd egendom - hittegods

Hej

Jag har lämnat in min jacka på ett uteställe och sedan har jag tappat min bricka. När jag kom till stället dagen efter och kunde beskriva min jacka och den fanns där. Så säger personalen att jag måste betala 300kr för att jag tappat min bricka och för att få ut jackan. Har dom rätt att göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du inte hämtade ut din jacka samma kväll som du lämnat in den på utestället så betraktas din jacka antagligen som kvarglömd och utestället har då tagit hand om den under natten. Jackan är då att betrakta som hittegods, dock med den skillnaden att jackan inte saknar ägare, du äger fortfarande jackan. Eftersom jackan i denna situation är att betrakta som hittegods så gäller de bestämmelser som finns i Hittegodslagen. Du har enligt Hittegodslagen 3 § rätt att återfå din jacka men du är dock skyldig att ersätta utestället för de kostnader som de har haft i samband med att de tagit hand om din jacka. Vad som i detta läge är en rimlig kostnad är svårt att avgöra, men de kostnader som utestället har haft för att förvara din jacka kan rimligen inte uppgå till 300 kronor. Mitt råd är därför att du hänvisar till din rätt att få tillbaka jackan och ber dem redovisa de kostnader som de haft i samband med att de tagit hand om din jacka. Det är även bra att veta att de inte har rätt till är hittelön eftersom jackan är kvarglömd på utestället och har en ägare, Hittegodslagen 6 §.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen

Kristina SvenssonRådgivare