FrågaKÖPRÄTTKöplagen13/08/2017

Kurs saknade lärare efter halva tiden - avtalsbrott?

Hej,

Ja har en fråga angående ett avtal om en två årig healing utbildning. I avtalet så ingår 10 helgkurser och fyra cirkelkurser i månaden med ett kort uppehåll på sommaren. Går nu in på det andra året. Vi har nu fått vetskap om att vi inte kommer att ha vår lärare mer än var tredje/fjärde gång. De andra gångerna så antingen är läraren med på Skype eller så får vi klara oss själva. Min fråga är om de gjort sig skyldig till avtalsbrott? Jag tycker inte att jag får den trygghet och utbildning som jag har betalat för.

Funderar på om jag kan pga detta bryta mitt avtal.

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är ett avtalsbrott precis som du säger och du har rätt till vissa åtgärder som jag kommer att förklara.

Vad säger lagen?

Eftersom en kurs inte är en så kallad lös sak, så gäller inte konsumentköplagen, trots att det är ett konsumentförhållande mellan dig och företaget som erbjuder kursen. Det du har köpt är rätten att bli undervisad enligt kursens beskrivning. Du har alltså ett krav att driva in mot de som driver kursen, en så kallad naturafordran. Denna naturafordran är din vara och därför gäller köplagen.

Enligt 17 § ska varan stämma överens med vad som följer av ert avtal, med all information som lämnats innan köpet och med vad du haft anledning att förlita dig på. Påföljderna för om varan är felaktig finns i 30 - 40 §.

Vad gäller i ditt fall

Jag vet inte om det stått i något dokument att ni ska ha en lärare under hela perioden men om det inte uttryckligen stått att ni blir fråntagna er lärare efter halva tiden så är detta att räkna med. Det styrks av faktumet att ni haft en lärare under hela tiden fram tills nu. Det är definitivt att förvänta sig att man ska ha en lärare under hela kursen. och eftersom eran försvann halvvägs in i kursen så har du rätt att häva den kvarstående delen av kursen enligt 39 och 43 §.

Du får alltså häva den delen som du inte haft lärare på, resten av kursen kan du fortfarande behöva betala för. Du kan dock hävda att du ska få prisavdrag för även denna del, enligt 38 §, eftersom en stor del av poängen med kursen är att man ska ta hela och därför är inte första halvan värd lika mycket eftersom att den delvis är en uppbyggnad inför nästa halva och du på så vis fått kursen avbruten.

Hur du kan gå vidare

Skriv ett mail till de som håller i kursen och kräv halva pengarna tillbaka. Hänvisa gärna till de argument jag skrivit här. Antagligen tar det slut vid det steget men om de inte lyssnar så kan du anmäla företaget till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Det är gratis, snabbt och enkelt för en vanlig person att driva sin tvist i ARN. Deras beslut är inte tvingande men företagen brukar följa dem ändå. Om företaget inte skulle följa ARN:s beslut så kan du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. All info om detta finner du här. Du kan även vända dig direkt till tingsrätten utan att gå till ARN men detta är inget jag rekommenderar.

Som sagt lär det inte vara några problem för dig att lösa problemet direkt med företaget om du skriver till dem så snart som möjligt. Skulle du behöva tvista i domstolen så rekommenderar jag starkt att du tar kontakt med vår juristbyrå som är mycket bra på denna sortens tvister. Klicka här för mer info. Alla juristkostnader betalas av företaget om de förlorar tvisten.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till Lawline igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare