FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/04/2022

Kritik mot körskoleelev

Körskollärare har nu ringt ena föräldern och kritiserat sin elevs körlektion/vår dotter. Vår dotter är myndig dvs över 18 år. Det har troligen skurit sig i kommunikationen. Frågan är om körskoleläreren har överskridit sina befogenheter? Det var inget snällt samtal. Men jag tog tyvärr inte emot samtalet. Är det verkligen normal praxis? Dvs borde inte alla vara med i så fall? Godkänna det hela. Information ect. Jag anser att det är högst klandervärt om inte annat. (Teori avklarad, missad första uppkörning teknikalitet. Körskolan kräver 10 000 för ytterligare körlektioner trots att hon är klar för ny uppkörning./inte relevant. Men iaf.) Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan

Det jag tolkar din fråga som är om det är tillåtet av en körskolelärare att ringa och kritisera sin elev för dennes förälder. Därutöver kan jag konstatera att körskolan inte kan kräva att ni tar fler körlektioner än ni själva väljer att acceptera. Därför kan de heller inte kräva 10 000 för ytterligare körlektioner om inte ni själva väljer att acceptera detta. Detta framgår av 1 § avtalslagen.

Körskolans förhållningsregler

Utöver själva avtalet så ska körskolor förhålla sig till lagen om trafikskolor. Denna lagen säger dock inte någonting om huruvida körskollärare får kritisera sina elever eller om kritiserandet måste ske till båda föräldrarna. Så länge körskolläraren är en godkänd sådan enligt 4 §, så har inget olagligt skett. Om det anses tillräckligt olämpligt kan enligt 6 § transportstyrelsen återkalla tillståndet att vara trafiklärare.

Vad detta innebär för dig

Generellt anses kritik vara något som måste tålas för att kunna bevara yttrandefriheten och åsiktsfriheten. Jag kan heller inte säga någonting om vad ert avtal med körskolan säger, eftersom jag inte kan utläsa något om avtalet från din fråga. Det finns möjlighet att avtalet reglerar sådana här situationer, men till min vetskap gör de i regel inte det. Alltså om avtalet inte säger något angående informationshantering mellan er dotter och föräldrarna, eller om kritik, så har inget rättsligt fel begåtts.

Jag hoppas att jag har svarat på din fråga, men om du vill få mer juridisk rådgivning kan du kontakta oss på info@lawline.se.

Melker JärlestålRådgivare