Krävs tillstånd för att sitta hundvakt åt tre hundar?

Om jag är hundvakt åt 3st hundar samtidigt samma dag mot ersättning behöver jag djurtillstånd om jag har dessa hemma?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i djurskyddslagen.

Det finns två begrepp i lagstiftningen som är värda att kunna om man vill läsa den, dessa begrepp är håller samt förvarar.

-Med håller menas att du tar hand om djur och ansvarar för dessa utan att ta betalt för det.

-Med förvara menas att du tar emot andras djur mot ersättning.

Det framgår av djurskyddslagen 16 § i vilka fall man behöver söka tillstånd och mer detaljer finns på Jordbruksverkets hemsida. När det kommer till hunddagis så krävs tillstånd när man har fyra eller fler hundar så den gränsen klarar du precis. Om du kan anses yrkesmässigt arbeta som hundvakt så behöver du ändå söka tillstånd så att länsstyrelsen kan godkänna din lokal.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Daniel SandströmRådgivare