FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet06/04/2018

Krävs samtycke från övriga delägare i en samfällighet?

Hej.

Vi har del i samfälld mark ( fd skötgård). Min fråga är om en delägare har rätt att sälja sin del i samfälligheten

utan de övrigas vetskap. På marken står en liten stuga som byggts ut . Byggnationen har ingen sagt något om men nu har det tillkommit en större altan samt planteringar av träd. Marken ligger nära havet /strand. Jag är inte förtjust att det byggs och planteras på en samfällighet som är så strandnära. Vad säger lagen och vad kan jag göra ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel beslutar delägarna gemensamt vilket innebär att samtycke från samtliga delägare krävs för åtgärder som rör hela egendomen (2 § samäganderättslagen). Däremot förfogar du fritt över din egen andel och har därför rätt att sälja din andel av fastigheten utan de övriga delägares samtycke.

De arbeten som har gjorts på samfälligheten är åtgärder som rör hela egendomen vilket innebär att ditt samtycke krävs. Det föreligger däremot inget krav på enighet om åtgärden är brådskande men det verkar inte vara fallet i din situation.

Om ni inte kan enas om en viss förvaltningsåtgärd kan du hos tingsrätten begära att en god man ska förordnas under viss tid. Den gode mannens uppgift blir att förvalta egendomen för ert bästa och hitta lösningar som fungerar för samtliga delägare (3 § samäganderättslagen). Om ni efter en viss tid enas om förvaltningen upphör gode mannens arbete genom att ni anmäler det till tingsrätten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Isabella ArsovRådgivare