Krävs det en accept för ett bindande avtal?

Hej, om jag som privatperson får en katalog från ett företag med ett erbjudande om att köpa en soffa för 15 000kr men jag bara vill betala 12000kr för soffan. Kan företaget bli bundet genom underlåtelse när jag skickar in ett köpeanbud på 12000kr för soffan, då de inte svarar på mitt anbud?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt avtalslagen så krävs som utgångspunkt ett anbud och en accept för att ett avtal ska bli bindande (1 § avtalslagen 1 stycket). I vissa undantagssituationer kan en så kallad "tyst accept" bli bindande. En tyst accept är när man, som företaget i din fråga, inte ger något svar alls på ett anbud. Detta är dock inte en sådan undantagssituation, vilket innebär att företaget måste meddela dig att de accepterar ditt anbud för att ett bindande avtal ska komma till stånd. Företaget är alltså inte bundet av ditt anbud.

Hoppas detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Axel HelgessonRådgivare