FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 19/04/2018

Kravet på byte av arbetsgivare vid verksamhetsövergångar enligt 6 b § LAS

Räknas det som en verksahetsövergång (LAS 6b)när man äger 1 företag men har 2 produktionsanläggningar i 2 olika orter och man vill lägga ner 1 och flytta den verksamhet helt. Ingen ny ägare utan bara ren besparing o slå ihop de 2 anläggningarna. 20 mil emellan de 2.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Lagen om anställningsskydd (LAS) 6 b § handlar om situationer då det sker en övergång av ett företag, en verksamhet, eller en del av en verksamhet från en arbetsgivare till en annan. Övergångsbegreppet förutsätter att det sker ett byte av arbetsgivare. I ditt fall tolkar jag det som att det rör sig om samma arbetsgivare (samma företag) och därför är LAS 6 b § ej tillämplig.

Nedläggningen och förflyttningen av verksamheten räknas således inte som en verksamhetsövergång. Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Christoffer TolfRådgivare