Kraven för att ett äktenskapsförord ska vara giltigt och vart registrering ska ske

Har ställt denna fråga tidigare men inte fått något svar. Jag och min fru gifte oss i december 2013. Före giftermålet skrev vi ett äktenskapsförord som registrerades hos Tingsrätte i Varberg. Vet inte vad tingsrätten har gjort mer.

Nu undrar jag om detta äktenskapsförord gäller??

Det är andra gången jag ställer frågan. Har inte fått svar på min första fråga som jag ställde för ca 1,5 månad sedan.

Tacksam för svar, för det påverkar ju testemente som jag tänkt skriva. Vi har särkullsbarn.

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Våra gratisfrågor ligger synliga för oss rådgivare i en månad så antagligen har din fråga försvunnit och det är därför du inte fått ett svar första gången.

Din fråga handlar om äktenskapsförord vilket betyder att äktenskapsbalkens regler gäller. I 7 kapitlet 3 §, se https://lagen.nu/1987:230#K7P3S1, så står vad som krävs för att ett äktenskapsförord ska vara giltigt. Det finns tre krav:
1. Äktenskapsförordet ska vara skriftligt – Jag tolkar det som att ert äktenskapsförord är det och därför uppfyller ni detta krav.

2. Äktenskapsförordet ska vara undertecknat av båda makarna – I detta fall vet jag inte om ni uppfyller kravet men om ert äktenskapsförord är undertecknat av både dig och din fru så gör ni det.

3. Äktenskapsförordet ska vara ingivet till Skatteverket för registrering – Ni har registrerat ert äktenskapsförord hos tingsrätten men det ska registreras hos Skatteverket enligt lag. Förr registrerade man sina äktenskapsförord hos tingsrätten men från och med 2011 så är det Skatteverket som gäller. Detta betyder att ert äktenskapsförord troligtvis inte är giltigt, förutsatt att tingsrätten inte skickat det till Skatteverket. Ett äktenskapsförord är nämligen giltigt först när registrering har skett.

För att vara säker på att ert äktenskapsförord är giltigt och registrerat hos Skatteverket bör ni höra av er till tingsrätten och undersöka vad de gjort med ert äktenskapsförord och ni bör även få det registrerat hos Skatteverket om ni vill att förordet ska gälla.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare