Kräva in skadestånd för skada orsakad av hund

Hur ska jag ställa mej? min dvärgpinscher blev skadad av en amstaff och fick skador på hals och bakben, fick sy på flera ställen.

Nu tycker ägare att jag ska betala deras utgifter 1300 kr hos veterinären men det finns inga skador på hunden och dom vägrar att betala 1500 kr som deras försäkringsbolag har skickat ett brev om att det ska betalas till mej.

Jag har fått lägga 3492 kr i skador på min hund med inläggning för vård i 3 dygn, har endast fått ersättning på 1992 kr och då är deras självrisk bort dragen a1500 kr

Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En skada som orsakats av en hund ska ersättas av dess ägare eller innehavare även om han eller hon inte vållat skadan (se Lag om tillsyn över hundar och katter 19§). Mitt råd är att först kontakta personen som är skyldig dig pengar att betala dessa snarast och meddela att du annars kommer ta ärendet vidare.

Vägrar personen att betala för sig så kan man ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Läs mer om det här. Ansökan om betalningsföreläggande kostar men det beloppet kan du redan i samband med ansökan kräva åter.

Kronofogden skickar i sin tur ett brev, ett föreläggande, till den du vill få betalt av. Om personen invänder mot skulden är det upp till dig om du vill gå vidare med det till domstol. Även då tillkommer en ansökningsavgift men eftersom skulden gäller ett så pass lågt belopp så kommer ansökningsavgiften vara lägre, se här. Om personen inte betalar och inte heller hör av sig till Kronofogden efter att blivit delgiven så kommer Kronofogden meddela ett utslag där din motpart kommer förpliktas att betala skulden till dig. Kronofogden kommer då även börja driva in skulden.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare