Kräva ersättning för felaktigt utförd tandvård

Jag har efter ett tandläkarbesök, som var *en enkel tandlagning* fått en infektion i ett sår, som uppkommit efter tandlagningen, och en bedövning som inte släpper, har ej kunnat äta på flera veckor, endast flytande, och är hela tiden orolig att jag ska bita mig i läppen, som är bedövad. Finner detta otroligt jobbigt, två tandläkare, varav den ena som utförde lagningen, har tittat fotograferat min mun, får ingen riktigt klarhet vad som hänt, utan enbart fått ett två olika pencillinkurer. Hur går man vidare med detta? Kanske inte är "tillräckligt" långvarig skada, men för mig känns det som en evighet. Till saken hör, att jag har precis börjat arbeta några timmar/vecka efter en långvarig sjukskrivning, och kan ej nu arbeta nu, pga detta, så jag förlorar ju även arbetsinkomst.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ersättning för felaktigt utförd tandvård ges av den patientförsäkring som kliniken har. Alla tandvårdsmottagningar är skyldiga att ha en patientförsäkring enligt 12§ patientskadelagen https://lagen.nu/1996:799.

Att notera är dock att alla skador inte ersätts. Ett ingrepp innebär alltid vissa risker och det går inte att garantera att behandlingen lyckas. En förutsättning för ersättning är enligt 6§ patientskadelagen att skadan hade kunnat undvikas genom ett annat utförande eller att den beror på ett misstag, olycksfall, feldiagnostisering, bristande hygien eller undermålig utrustning. Ersättning ges inte för komplikationer som varit omöjliga att undvika. Om ersättning beviljas kan den omfatta inkomstförlust enligt 8§ i patientskadelagen som hänvisar till 5 kapitlet 1§ i skadeståndslagen https://lagen.nu/1972:207 .

Det är omöjligt för mig att avgöra om dina komplikationer beror på ett misstag som hade varit möjligt att undvika, men på din beskrivning låter det snarare som att du haft en väldig otur och/eller t ex är allergisk mot det bedövningsmedel som använts. Att du fått en infektion i ett sår kan dock tyda på bristande hygien. Ett tips är att du vänder dig till en tandläkare på en annan klinik för ett utlåtande.

Om du blev behandlad av Folktandvården bör du kontakta klinikchefen samt göra en anmälan till Folktandvårdens patientförsäkring Löf http://lof.se Om du har gått till en privat tandläkare kontaktar du klinikchefen för att få reda på vilket försäkringsbolag de har anlitat. Om kliniken mot all förmodan saknar tandvårdsförsäkring ska du vända dig till Patientförsäkringsföreningen.

Om du är missnöjd över Patientförsäkringsbolagets beslut kan du begära ett yttrande från Patientskadenämnden.

Du kan även göra en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg samt Socialstyrelsen. Notera att anmälningar till dessa organ blir offentliga handlingar som vem som helst kan ta del av.

En längre version går att läsa här http://www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Om-man-ar-missnojd-med-tandvarden/

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare