FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/10/2016

Krav på viss form av leverans av vara

Jag har sålt en vara på Tradera och jag och köparen kommer inte överens om fraktsätt. I annonsen så angav jag att frakten var 1 kr, fraktsättet var "Alternativt leveranssätt" och i annonstexten skrev jag att köparen betalar frakten och att vi kommer överens om bästa sätt att skicka varan på.

Köparen, som bor ca 10 min bilfärd från mig, betalade för varan och då jag frågade om han vill hämta själv eller om jag skulle skicka det på Posten så kom det fram att han ansåg att han hade betalt 1 kr för frakt och att jag var skyldig att skicka honom varan och själv bekosta detta.

Han hänvisade till att Traderas regler gäller, att det är otillåtet att ange frakt på det sätt jag gjort. Jag insåg mitt misstag och förklarade att jag mer än gärna kunde köra med bil till honom och lämna varan, men det vägrar han att acceptera.

Jag har haft kontakt med Tradera kring det och det stämmer att jag gjorde fel angående sättet jag angav frakt på men det finns inga regler för honom att luta sig mot för att vägra mitt leveranssätt eftersom det inte går att utesluta egen frakt med bil som "Annat leveranssätt". Inte heller står det angivet att frakten måste utföras av fraktbolag.

Jag erbjuder honom "Annat leveranssätt" som innebär att jag lämnar varan till honom mot priset av den redan betalade summan om 1 kr.

Köparen vill nu häva köpet men jag vill inte behöva sälja varan igen då det innebär att jag riskerar att få mindre betalt vid en ny auktion. Vad händer om jag inte vill häva köpet?

Lawline svarar

Hej

Tack för att Du vänder Dig till Lawline!

Köp mellan två privatpersoner regleras i avtalslagen och köplagen.

I den avtalsrättsliga doktrinen framgår att auktonen endast är bindande om säljaren klargör detta innan auktionen sätter igång. Som jag tolkar ditt fall har sådant förbehåll inte gjorts i annonsen. I vissa fall kan avtal ändå uppstå genom konkludent handlande, exv. att man betalar i utbyte mot en prestation som i ert fall. Personen som vann auktionen har betalat för varan och fraktkostnad efter att ha vunnit auktionen, ni har därefter närmare diskuterat leveransen. Huvudregeln är att köparen får hämta varan där säljaren bor, se 6 § köplagen. I frågan framgår däremot att du begärde 1 kr för frakt, frakt är synonymt med leverans. Köparen har alltså rätt att få varan levererad. I annonsen framgår emellertid inte hur leveransen kan ske, vilket innebär att du som säljare har rätt att leverera den på det transportsätt som du vill. De enda reglerna som berör leverans/avlämnande tar sikte på tiden och riskövergången snarare än leveranssättet, jfr 9 § samt 13 - 16 §§ köplagen. Avlämnande ska ske inom skälig tid från köpet. Om säljaren vill häva köpet måste säljaren ha dröjt med avlämnandet och att dröjsmålet varit av väsentlig betydelse för köparen. Om du inte dröjer med att leverera varan till kunden borde det inte vara några problem att leverera den själv.

Hoppas Du fick svar på Din fråga!

Mvh

Ahmet ErcinRådgivare