krav på uppnådda studieresultat vid tjänstledighet för studier

Hej!

Jag har ansökt om tjänstledigt för studier och undrar om arbetsgivaren kan ställa krav på närvaro i kursen man läser samt om de kan ställa krav på att man måste bli godkänd?

Mvh

Henric

Lawline svarar

Hej!

För att få svar på denna fråga får man se till den tvingande lagen: Lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning. Det innebär att lagen uppställer ett lägsta gräns som inte får inskränkas. Denna lag får dock kompletteras genom kollektivavtal.

Lagen uppställer inga krav på närvaro på kursen och inte heller vad gäller studieresultat. Därför kan din arbetsgivare inte heller kräva något sådant. Du behöver därför inte lämna in något intyg på uppnådda studieresultat.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Sandra RustRådgivare