Krav på att ägaren hämtar tillbaka sin hund - stöld?

Jag och min sambo passar en hund åt en "vän" som nu är inlagd på psyket utav olika anledningar. Nu är det så att hon vill ha tillbaka dem den första april vilket vi självklart stöttar fullt ut. Det är ju hennes hundar. Men nu kräver hon att vi ska åka till henne och lämna dem, men vi säger som det är att vi inte har råd med bussen då vi lever under existensminimum, men att hon självklart är välkommen att hämta hundarna när hon helst vill! Jag har även skrivit det till henne på Facebook och hon har svarat så jag har det skriftligt att jag sagt det till henne och att hon har läst det. Detta bemöttes mot hot om polisanmälan för "stöld utav hund". (?) Begår vi något brott om vi vägrar åka till henne med hundarna? Vi vill ju att hon ska ha dem men nu blir jag lite nervös att vi ska bli anmälda för något brott om vi inte tillemötes går hennes krav.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Utifrån det du beskriver har inget brott begåtts. För att stöld ska aktualiseras krävs enligt 8 kap 1 § brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700) ett uppsåt att tillägna sig saken, vilket inte finns då ni tillåter ägaren att hämta sin hund. Under förutsättning att ni inte avtalat om att ni ska åka och lämna tillbaka hunden till ägaren, har inte heller något avtalsbrott skett.

Det är den som påstår att ett brott har begåtts som har bevisbördan för detta. Jag rekommenderar er att spara all skriftlig kommunikation som skett er emellan för att kunna motbevisa ett eventuellt stöldpåstående.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare