FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende31/08/2021

Krav för uppsägning av arrendeavtal

Hej!

Vi har i bolaget beslutat att inte förlänga det avtal vi har med vår nuvarande arrendator. Avtalet går ut i januari 2022. Räcker det att VD för vårt aktiebolag skriver på uppsägningen eller måste det även göras av arrendatorerna? Som en bekräftelse på att avtalet inte kommer att förlängas?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Långt svar på din fråga

Uppsägningen är avklarad när du gjort vad du kan för att lämna över uppsägningen till den som arrenderar marken. Med detta innebär att uppsägningen ska ske skriftligen och överlämnat minst åtta månader innan arrendetidens utgång. Det ställs inte något krav på undertecknande från arrendatorn för att uppsägningen ska vara giltig. (8 kap. 8 § Jordabalken) Viktigt att tillföra är att ni måste kunna visa på att ni gjort vad ni kunnat för att nå arrendatorn om uppsägningen inte kan lämnas personligen. Dvs. att ni skickat uppsägningen genom rekommenderat brev till den adress som personen har som stadigvarande bostad.

Om ni blir tvungna att skicka med rekommenderat brev så ställer lagen upp ytterligare krav på er i överlämnandet. Om personen som blir uppsagd driver rörelse med fast kontor ska uppsägningen även lämnas in på kontoret till någon som är anställd där. Påträffas inte någon anställd får uppsägningen lämnas i den söktes postlåda, om sådan finns. Om arrendatorn inte driver rörelse ska uppsägningen lämnas i dennes bostad till annan vuxen medlem av det hushållet. Om inte annan vuxen medlem påträffas får uppsägningen lämnas i dennes brevlåda.

Om ni fullgör dessa moment är uppsägningen avklarad.

Kort svar på din fråga

Det finns inte något krav på undertecknande av arrendatorerna.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rebecca NilssonRådgivare