FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt31/10/2022

Krav för att bedriva lotteri med små summor på ett skoldisco?

Får en skolklass som anordnar disco för yngre elever (på samma och närliggande skolor) ha ett lyckohjul på discot. Endast barnen (8-10 år) kommer delta på discot. Insatsen skulle kunna vara 5 kr. Spelar det någon roll om vinsten är pengar eller saker (tex godis)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga!

Lotteri med små belopp bör inte vara några problem

Normalt sätt krävs tillstånd för lotterier där det krävs en insats för att delta. Vissa lotterier kräver dock varken licens eller registrering. Bland annat krävs ingen licens eller registrering där deltagande inte kräver betalning av en insats eller om det sker under privata former med låga belopp eller för ett lotteri i en kommun i samband med en offentlig nöjestillställning.

I ditt fall gäller det ju små summor pengar och omfattas därav inte av kravet att behöva någon licens

Hoppas det var svaret på din fråga!

Eles KarahalilovicRådgivare