FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp28/06/2018

Kostnadsfri juridisk hjälp

Hej.

Jag har hört att en person som processar mot försäkringskassan och som har ingen eller en viss (låg) inkomst, kan få kostnadsfri juridisk hjälp. Stämmer det? I så fall, från vem och hur ansöker man? Räknas i så fall maken eller makans inkomst in?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur juridisk hjälp hanteras beror på vilket typ av mål det rör sig om. Eftersom det gäller en process mot försäkringskassan rör det sig om ett så kallat "förvaltningsmål". Det hanteras då i förvaltningsdomstol.

Det finns tre olika sätt att få juridisk hjälp i förvaltningsmål. Jag kommer nedan redogöra för dina möjligheter en åt gången.

1. Offentligt biträde
Offentligt biträde är enligt svensk lag en person som förordnats enligt Lag om offentligt biträde. Det innebär att staten ger dig juridisk hjälp i form av att du får en advokat som staten sedan betalar för. Dom enda målet som omfattas är migrationsmål och mål om tvångsvård, vilket innebär att din process mot försäkringskassan inte omfattas.

2. Rättsskydd
Rättsskydd innebär att du får ekonomisk kompensation för juridisk hjälp ur din egna hemförsäkring. Problemet här är att förvaltningsmål alltid undantas genom hemförsäkringens villkor, och din process mot försäkringskassan kommer därför inte omfattas av försäkringsskyddet.

3. Rättshjälp
Det som återstår är då rättshjälp som innebär att det allmänna helt eller delvis står för kostnaden för juridisk hjälp (Rättshjälpslagen). Det krävs då att det finns ett BEHOV av rättshjälp (7 § Rättshjälpslagen). Generellt sätt brukar enskilda inte anses vara av behov i förvaltningsmål. Detta beror på att domstolen i dessa måltyper har ett större ansvar att utreda ärendet på egen hand och styra i processen. Det innebär i princip att domstolen ska hjälpa dig föra din talan utan juridisk hjälp under processen.

Sammanfattningsvis
Det kommer sammanfattningsvis bli svårt att få någon juridisk hjälp utan kostnad. Varför ödslade jag då din tid på den här långa texten, när som vi kan se ingen av ovanstående former av kostnadsfri juridisk hjälp kunde vara till din hjälp? Svaret är att det tyvärr är ett problem och i min mening ett hål i systemet. Enskilda personer får ständigt processa ensamma mot statliga myndigheter som försäkringskassan.

Jag önskar jag kunde peka dig i någon riktning där du kunde få hjälp men i den här skrivande stund finns det tyvärr ingen. Du får mer än gärna vända dig hit igen med enskilda frågor så ska jag se till att svara så gott jag kan.

Vill ändå önska dig all lycka till med din process och återkom gärna vid ytterligare funderingar!

Sara HillRådgivare