FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/10/2016

Kostavdrag på arbetsplatsen

Hej!

Jag jobbar som cafébiträde på en restaurang i Stockholm och vid varje pass som är längre än 4 timmar drar de av 30 minuter av jobbtiden som rast. Under dessa 30 minuter är tanken att man ska äta lunch och då drar de automatiskt av 40 kr i matpeng från lönen och så tar man ett val på menyn som man får. Min fråga är om de har rätt att automatiskt dra av pengar från lönen även fast jag egentligen vill spara dessa pengar och ta med mig egen matlåda. Finns det något rätt och fel gällande detta eller är det bara så att vissa arbeten har det på det här sättet?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kostavdrag regleras i kollektivavtal. Bl.a. hotell- och restaurang facket (HRF) har förhandlat fram en summa för detta som finns angiven i deras kollektivavtal. På en arbetsplats med det kollektivavtalet har alltså arbetsgivaren rätt att dra av denna summa varje dag så länge arbetstagaren arbetar i snitt mer än 4 timmar om dagen.

Kostavdraget brukar ligga runt 40-45 kr, enligt HRF:s kollektivavtal för perioden 1/5-16 till 31/3-17 är priset för kost på arbetstid 44 kr om dagen. Kollektivavtalet anger även att vid företag där matservering inte förekommer eller där endast enklare rätter tillhandahålles eller där anställd av medicinska eller etniska skäl ej önskar omfattas av kost på arbetsplatsen kan annan överenskommelse skriftligen träffas mellan arbetsgivare och anställd. Det är alltså möjligt att komma ifrån kostavdraget genom ett avtal med din arbetsgivare om det finns anledning till det.

Kollektivavtalet säger även att vid lokal förhandling med HRF kan överenskommelse träffas om annan kostordning på arbetsplatsen.

Detta är endast översiktlig information, jag råder dig därför att ta reda på om det finns ett kollektivavtal på din arbetsplats, och i så fall läsa vad som står i det kollektivavtalet gällande kostavdrag.

Med vänliga hälsningar

Elin NordemanRådgivare