Kortaste uppsägningstid för hyresavtal

Hej! Jag flyttade in som inneboende för knappt två veckor sedan. Kontraktet som jag skrivit med min hyresvärd är tillsvidare med en uppsägningstid på 3 månader. Jag vill dock redan flytta eftersom jag nu har fått tag i en lägenhet betydligt närmare min arbetsplats. Problemet är att den nya lägenheten kräver att jag flyttar in redan om några veckor, och för att undvika att betala dubbla hyror söker jag nu en utväg ur mitt nuvarande kontrakt. Enligt hyresnämndens hemsida, (http://www.hyresnamnden.se/Amnesomra...v-egen-bostad/) under rubriken Hur lång är uppsägningstiden om hyresavtalet löper på obestämd tid (tillsvidareavtal)?, andra stycket, står det att "Hyresgästen kan säga upp avtalet till det månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen. Detta gäller även när längre uppsägningstid har avtalats eftersom lagen är tvingande till hyresgästens förmån.". Detta tolkar jag som att de tre månadernas uppsägningstid som står på mitt kontrakt inte alls är bindande. Om jag tolkar hyresnämndens hemsida rätt så kan det alltså stå hur lång uppsägningstid som helst på ett tillsvidarekontrakt - det är ALLTID en månad som gäller.. Detta är självfallet väldigt gynnsamt för mig, men det verkar lite för bra för att vara sant, därav min fråga till er. Tolkar jag hyresnämnden rätt? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

För att ha en månads uppsägningstid på ditt hyreskontrakt så måste detta stå i kontraktsvillkoren.

Att hyra ett rum och vara inneboende regleras av den s.k. hyreslagen, vilken är Jordabalkens tolfte kapitel.

Häri stadgas att för ett avtal som ska löpa på obestämd tid, alltså tillsvidare, ska man säga upp avtalet minst tre månader i förväg innan man kan flytta ut (eller rättare sagt inte vara skyldig att betala hyra).

Tremånadersregeln är en minimiregel riktad mot hyresvärden, eftersom att villkor som är sämre för hyresgästen än de som stadgas i hyreslagen inte ska vara giltiga. Med detta menas att hyresvärden inte kan säga upp avtalet med mindre än med tre månaders varsel, oavsett vad som är avtalat om i hyreskontraktet.

Om kontraktet medger att hyresgästen kan säga upp avtalet mindre än tre månader innan hyresgästen vill flytta ut, så är detta möjligt, eftersom att detta enbart är att anse som förmånligare för hyresgästen.

Jag misstänker att du har kikat på information som gäller s.k. "ömsesidig uppsägningstid" om exempelvis en månad. En sådan uppsägningstid kan inte vara ömsesidig, eftersom att bara hyresgästen kan tillgodoräkna sig hyresvillkor som är förmånligare än de som hyreslagen ställer upp - för hyresvärdens del är detta otillåtet. Därav att hyresgästen kan ha en uppsägningstid på t.ex. en månad.

om detta finner du hyresnämndens information här:
http://www.hyresnamnden.se/Fragor-och-svar/Bostadshyra/Hyrestid-och-uppsagningstid/
(under fliken "mitt hyresavtal löper ett år med ömsesidig uppsägningstid...)

Vänligen

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare