FrågaKÖPRÄTTKöplagen09/07/2013

Köpt bil som inte går att tanka - säljaren håller sig undan vid försök att reklamera

Hejsan. Jag köpte en bil. Ägaren sa att allt var ok med den.jag undersökte,provkörde,kollade servicebok.besiktningspapper mm. Frågade igen om verkligen allt är ok. Och säljaren bedyrade att allt var det. På hemvägen stannar jag och ska tanka.då visar det sig att bilen läcker bensin..troligtvis ifyllningsröret.. Så jag köpte en bil jag inte kan tanka. Har kontaktat säljaren( privatperson) men han vägrar svara. Jag anser att han måste ha vetat om detta fel.. Hur kan jag gå vidare med detta?

Lawline svarar

Hej,

Eftersom det rör sig om ett avtal, mellan två privatpersoner, om köp av lös egendom, som är allt utom fastighet, blir Köplag (1990:931) tillämplig. Lagen hittar du här https://lagen.nu/1990:931. Se 1 §.

Notera att enligt 3 § gäller inte lagen om parterna har avtalat något annat, än lagen säger, om det finns en handelssedvänja eller praxis mellan parterna som är annorlunda. Detta kallas för att lagen är dispositiv och alltså bara gäller där parterna inte avtalat annat. Det kallas i sin tur för att den har en utfyllande funktion, eftersom den fyller i luckorna i parternas avtal.

I 17-19 §§ beskrivs hur fel på varan skall definieras. Det finns här flera möjligheter att argumentera att det är fel på varan enligt de här paragraferna. Jag tror att 19 § punkt 2 ligger närmast till hand.

Eftersom felet först visat sig vid tankning så kan man argumentera att inte 20 § blir tillämplig, eftersom tankning inte ingår i en vanlig utprovning och undersökning av bilen.

Enligt 30 § har köparen rätt att kräva avhjälpande, prisavdrag, häva köpet eller skadestånd. Notera att för skadestånd måste man kunna visa att man har lidit en skada till följd av felet. Ekonomisk skada ersätts eftersom det här är ett avtalsförhållande.

38-39 §§ behandlar vad som är relevant vid hävning och prisavdrag, vilket jag tror är de två bestämmelser som är mest relevanta i det här fallet.

De juridiska tvångsmedel som står till buds är att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden samt att stämma i en tingsrätt.

Förutsatt att du enligt Köplagen har rätt att häva köpet eller åtminstone få ett prisavdrag, har du en fordran på de pengarna hos personen som du köpt bilen av. Då kan du ansöka hos kronofogden om betalningsföreläggande enligt 2 § i Lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning som du hittar https://lagen.nu/1990:746

9-22 §§ ger instruktioner för hur ansökan skall gå till. Det finns också information på kronofogdens hemsida. Enligt 31 och 33 §§ har din motpart då att välja om han vill bestrida betalningsföreläggandet. Om han så väljer att göra har du då att välja om du vill att kronofogden skall överlämna ärendet till tingsrätt för att alltså stämma din motpart på att fullgöra sina förpliktelser enligt avtalet. Om du sedan vinner målet kan det sedan verkställas av kronofogden som då får laglig rätt att beslagta egendom från motparten för att möjliggöra för denne betala sin fordran till dig. Tyvärr så kan det också bli problem om personen i fråga gör sig av med all sin egendom eftersom det då inte finns något att utmäta.

Det är främsta dessa juridiska medel som står till buds i en sådan situation.

Thomas HefnerRådgivare