FrågaKÖPRÄTTKöplagen31/07/2021

Köplagen - köpt fejkad vara

hej.

köpte en muminmugg på facebook marketplace, när jag fick den på posten visade sej att den va fejk? vad skulle jag kunna gör åt det? polisanmäla!

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Eftersom att du köpt den av en privatperson, är köplagen tillämplig. Lagen är dispositiv och det är det som du och säljare kommer överens om i avtalet som gäller.

Det vanligaste är att man köper saker i befintligt skick. Detta innebär att säljaren friskriver sig från ansvar genom att tala om den säljs med vissa brister, 19§ köplagen. Säljare ska alltså meddela om det finns eventuella brister i varan. Jag antar att säljaren skrev att muggen var äkta och inte en kopia. Däremot finns det situationer där varan anses vara felaktig, trots att den sålts i befintligt skick. Det kan vara om det inte stämmer överens med de uppgifter som lämnats innan köpet, om säljaren underlåtit att informera väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller om varan är i väsentligt sämre skick, 19 §. Alltså, har säljaren inte informerat om felet eller om varan väsentligt avviker från vad ni kommit överens, anses den vara felaktig. Den anses vara felaktig då säljaren förmodligen inte talade om att det var en kopia.

Du som köpare har dock en undersökningsplikt, 20 § Köplagen. Detta innebär att köparen inte kan åberopa fel som borde upptäckts vid en undersökning av varan, 20 § 1st.. Undantag från detta framgår av 20 § 2 st., om köparen före köpet, undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den (om man fått en sådan), får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen. I och med att du köpt den online och fått den via posten, är det svårare att undersöka varan än om ni exempelvis hade mötts upp istället. Säljaren hade förmodligen bilder och en beskrivning om muggen, men det är inte helt klart om han kanske använde andra bilder som fick muggen att framstå som äkta.

Det du kan göra är att exempelvis häva köpet, 30§. 39 § anger att hävning får ske, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse och säljaren borde insett detta. Detta skulle kunna vara om säljaren visste om att du inte skulle köpa muggen om den var falsk, eller betalat den summan du gjorde. Dock får du inte häva köpet om du inte märkt av eller borde ha lagt märke till felet.

Jag skulle föreslå att kontakta säljaren och eventuellt gå igenom ert avtal/konversation om muggen för att tydligare kunna avgöra vad som är fel. Du skulle även kunna skicka en stämningsansökan, läs mer om detta här.

Hoppas du fått svar på din fråga! Har du ytterligare frågor är du välkommen att ställa dessa eller kontakta oss via telefon (här). Telefontjänsten är öppen kl 10.00-16.00 måndag-fredag.

Med vänlig hälsning,

Anneli AlchahinRådgivare