FrågaKÖPRÄTTKöplagen27/09/2013

Köplagen eller konsumentköplagen tillämplig vid annonsköp

Om en privatperson annonserar om en cykel i en tidning (DN exepmelvis) om ett köp sedan uppkommer efter att en privatperson ringt på annonsen. ska köplagen eller konsumentköplagen då tillämpas?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Konsumentköplagen är bara tillämplig då säljaren är en näringsidkare, dvs ett företag.

Om det, som i det här fallet, är en privatperson som säljer cykeln är det därför alltid Köplagen som är tillämplig. Det gäller oavsett om det är en privatperson eller ett företag som sedan köper cykeln. Se https://lagen.nu/1990:931.

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare