FrågaKÖPRÄTTKöplagen11/04/2018

Köpares skyldigheter vid kontraktsbrott

Vad är min skyldighet som köpare vid kontraktsbrott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Köparens huvudsakliga skyldighet är att betala priset för avtalsföremålet, det vill säga en betalningsskyldighet. Motsatsvis är säljarens centrala skyldighet att leverera rätt vara i rätt tid. Ett köpavtal kan även innehålla andra skyldigheter som ni har kommit överens om, till exempel att köparen på ett visst sätt ska medverka för att underlätta en leverans. Jag kommer nu allmänt att redogöra för några av de skyldigheter som säljaren kan kräva från en köpare som har begått ett avtalsbrott.

Vid köp av lös egendom mellan näringsidkare eller mellan privatpersoner, är köplagen tillämplig, 1 § KöpL. Till att börja med kan en säljare häva köpet redan innan avtalet ska fullgöras om det står klart att köparen inte kommer att fullfölja sina åtaganden enligt avtalet och därmed begå ett hävningsgrundande avtalsbrott, 62 § KöpL. 51-60 § KöpL behandlar de påföljder som säljaren kan kräva av köparen vid avtalsbrott. Om en köpare inte medverkar eller betalar i rätt tid, får säljaren kräva betalning eller annan fullgörelse eller också häva köpet. Skadestånd kan även komma på fråga. Har köparen fått varan i sin ägo har han även en vårdplikt för denna, 73 § KöpL.

När en näringsidkare säljer en vara till en konsument är konsumentköplagen tillämplig, 1 § KkL. Om konsumenten är i dröjsmål med sin betalning kan säljaren välja mellan att kräva köparen på betalning eller häva köpet, 39 § KkL. Under vissa förutsättningar finns det även rätt att få skadestånd, 41 § KkL. Dröjsmålsränta kan även vara aktuellt. Precis som säljaren har konsumenten en skyldighet att begränsa sin skada om en sådan har uppstått, 42§ KkL. Det kan till exempel vara att sluta använda varan, om användningen innebär att skadan förvärras.

Om du har en specifik situation som du vill att vi ska redogöra för, får du gärna skicka in en ny fråga till oss så kommer vi att besvara den med ett mer utvecklat svar. Om du tycker jag har uppfattat din fråga fel får du gärna skriva en kommentar eller också höra av dig till oss på nytt!

Med vänlig hälsning,

Victor EizykRådgivare