FrågaKÖPRÄTTKöplagen16/02/2016

Köparens vårdplikt

Hej.

Vi köpte en TV får ett internetbaserat företag. När Tv levererades var skärmen sprucken, vi fick snabbt en ny. Vi blev informerade att skadan klassificerats som en fraktskada och att vi skulle ställa undan den tillsvidare. Efter 2 månader hade vi fortfarande inte hört något, vi tog då kontakt med försäljaren och frågade vad vi skulle göra med den trasiga TVn. Svaret blev att "vi nog kunde göra som vi ville med den". Nu har det gått 8 månader, och min fråga är: kan vi slänga den utan att bli ersättningsskyldiga på något sätt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Ja, då de har medgett att ni slänger den kan ni göra det. Det är dock viktigt att ni har någon dokumentation som styrker detta, exempelvis i skriftlig eller inspelad form.

Enligt 73§ Köplag har ni vårdplikt över varan som ni avvisat, förutsatt att den kan ske utan olägenhet. Jag skulle vilja argumentera för att 8 månaders förvar är en olägenhet. Ni har således inte längre vårdplikt. Men för att gardera er helt skulle jag rekommendera att ni har något form av bevis på att de har medgivit att ni kasserar den.

Om ni vidare haft några utgifter för denna vård har ni enligt 75 § samma lag rätt till ersättning för dessa kostnader.

Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare