FrågaKÖPRÄTTKöplagen27/05/2013

Köparen uppmanades att undersöka bilen avböjde och klagade sedan på att bilen hade trasig fläkt och var "slö".

Hejsan! Har lite frågor angående att jag sålt en bil, sålde en bil igår, personerna som köpte bilen kollade på den över en timme men ville EJ provköra även fast vi uppmanade till detta. Dom valde sedan att köpa bilen för sex tusen (prutat ner den), sedan så ringer dom idag och skriker för fullt och säger att dom ska ha pengar och lämna tillbaka bilen för att kupé fläkten slutat fungera, men den funkade senast vi använde bilen. Sen klagar dom på att den är "slö", men bilen är 15 år och ingen värsting motor i så man kan väl inte förvänta sig så mycket mer. Men nu hotar dom med att polis anmäla, vad kan hända? Har jag gjort något fel genom att inte veta något om detta som inträffat, och även uppmanat dom till att köra den, hade fläkten vart trasig så hade dom märkt det vid ev provkörning? Mvh Katrin.

Lawline svarar

Hej Katrin,

Om det blir en rättssak så är det framför allt en civilrättslig process, eftersom jag inte kan se någon anledning att anta att du har begått något brott varför jag inte heller tror att en polisanmälan får någon verkan.

Ärendet är främst civilrättsligt och det är därmed köplagen som är tillämpligt, där inget annat är avtalat mellan er. Lagen hittar du här:

https://lagen.nu/1990:931

I 20 § i Köplag står det

"Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder."

Även 3:e punkten i 19 § kan vara relevant (se lagen) men måste diskuteras för att slå fast vad man faktiskt har kunnat förvänta sig.  Om varan inte var i sådant skick som man kunnat förvänta sig blir även 2 st i 21 § tillämplig.

Slutsatsen är att antagligen kunde man förvänta sig att bilen skulle vara "slö". Det hjälper att du har uppmanat dem att provköra bilen eftersom de nu själva får stå sitt kast för att de har avböjt att så göra. Som du kan läsa ovan, så är det så att om de hade märkt den trasiga fläkten vid provkörning så kan de inte heller åberopa det som fel alls.

I praktiken så måste det till att de stämmer dig inför en tingsrätt för något av det här skall diskuteras av domstol och göras juridiskt gällande, och då har du bl.a. de här argumenten.

Thomas HefnerRådgivare