Köparen har gått i konkurs, kan vi stoppa leveransen?

Tvingad till leverans. Vårt företag sålde ett parti tyger till ett aktiebolag, strax innan leverans fick vi reda på att AB gått i konkurs. Konkursförvaltaren har meddelat att den ska driva företaget vidare och vill därför att vi levererar som avtalat. Vi vill däremot inte leverera, eftersom vi är osäkra på om vi får betalt. Har vi rätt att stoppa levernsen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Som jag förstår det undrar du om du kan stoppa leveransen eller om du är tvingad att leverera varan.

Ni kan häva avtalet

Eftersom din motpart har gått i konkurs finns det goda skäl att betvivla företagets betalningsförmåga. Du har därför skäl att befara ett allvarligt avtalsbrott som ger dig s.k. stoppningsrätt (köplagen 61 §). Det innebär att du har rätt att häva avtalet.

Konkursförvaltaren kan välja att ställa upp säkerhet

Om konkursförvaltaren är villig att ställa upp godtagbar säkerhet som garanti för din betalning förlorar du din stoppningsrätt (köplagen 63 §). Du är då garanterad betalning och bör inte ha något emot att fullfölja leveransen.

Om ni redan skickat iväg varan blir situationen annorlunda

Jag har i svaret utgått från att ni inte påbörjat leveransen. Om ni redan påbörjat leveransen genom att t.ex. lämna varan till en transportfirma finns det fortfarande en möjlighet att stoppa att varan lämnas ut till konkursboet men situationen blir lite mer komplicerad. Skulle det vara så att du hade anledning att misstänka att motparten hade betalningssvårigheter när du skickade iväg varan med transportören förlorar du din stoppningsrätt.

Jag hoppas du fått svar på dina frågor!

Vänliga Hälsningar,

Aron BergRådgivare