FrågaKÖPRÄTTKöplagen02/09/2018

Köpare underlåter att hämta vara. Kan säljare behålla handpenning och sälja varan vidare?

hej

Jag sålde an ATV kärra på blocket för 4500kr ringde en gubbe som ville föra över pengarna direkt ! Men han kunde inte hämta kärran på 2vecor på grund av jobb!

Ja sa att han inte behövde betala så mycket så han förde över 2000kr ..Så skulle han hämta den om 2veckor men veckorna går och jag har inte hört av honom!

Jag ville ha platsen i garaget där den står ....kan jag sälja den igen och behålla handpengen ??? Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att ni båda är privatpersoner, vilket gör att det är Köplagen (KöpL) som gäller. Jag tolkar det som att de 2000 kr han förde över är överenskommen handpenning. Syftet med handpenning är att den ska fungera som säkerhet för säljaren ifall köparen inte fullgör sina förpliktelser och säljaren lider ekonomisk skada av detta. Rätt till ersättning framgår av 57 § KöpL som säger att en säljare har rätt till ersättning för den skada han eller hon lider av att köparen inte fullgör köpet. Säljaren har alltid rätt till ersättning om avtalsbrott beror på köparen. Dock måste säljaren ha lidit ekonomisk skada. Det kan vara exempelvis kostnad för bensin för att leverera en vara till köparen eller dispositionsförluster. Med dispositionsförluster menas förluster som uppkommit för att en säljare varit tvungen att avböja andra fördelaktigare avtal eftersom han eller hon förlitat sig på att ingånget avtal med en köpare fullföljs.

I ditt fall för att kunna behålla handpenningen, så måste du alltså kunna bevisa att du lidit ekonomisk skada och att denna skada uppgår till 2000 kr. Dock om ni sedan innan avtalat med varandra att köparen ska få tillbaka hela sin handpenning oavsett vad, så gäller detta.

Som jag tolkar din fråga så har ni båda kommit överens i avtalet att köparen ska hämta kärran om 2 veckor. Huvudregeln i avtalsrätten är som sagt pacta sunt servanda (avtal skall hållas). Köparen verkar i ditt fall avvika från det avtalade via telefon. Du bör kunna häva köpet på grund av bristande medverkan från köparens sida. I 55 § KöpL framgår att säljaren får häva köpet, om köparen inte i rätt tid hämtar eller tar emot varan i fall då det framgår av avtalet eller omständigheterna att säljaren har ett särskilt intresse av att bli av med det som han har sålt. Mitt tips är att du häver köpet med nuvarande köpare innan du säljer varan vidare till annan, för att undvika eventuell konflikt.

För fler frågor är du välkommen att ställa en ny fråga eller ringa till vår telefonrådgivning på 08-533 300 04

Vänligen

Therese AxénRådgivare