FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/02/2022

Köp online - varan skickas inte

Hej!

Jag har köpt en vara för 1100kr på en second hand app. Säljaren vägrar nu att skicka varan till mig även om jag redan har betalat för den. Kan jag polisanmäla detta? Hur då i så fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga! Du har alltså köpt en vara genom en second hand-app, betalat för varan men sedan inte fått den levererad och undrar nu hur du ska gå vidare med detta.

Köplagen

Vi börjar i köplagen, eftersom köpet ägt rum mellan två privatpersoner.

Enligt 22 § KöpL får köparen kräva fullgörelse, häva köpet eller kräva skadestånd i det fall att varan inte levererats. Enligt 42 § KöpL får köparen även hålla inne betalningen, vilket dock tyvärr är omöjligt i ditt fall.

Hävning av köpet innebär enligt 64 § KöpL att säljarens skyldighet att överlämna varan och köparens skyldighet att betala bortfallet. I den mån köpet har fullgjorts får vardera parten kräva att motparten lämnar tillbaka vad han har tagit emot

Enligt 27 § KöpL kan köparen ha rätt till skadestånd om förlusten beror på försummelse på säljarens sida. Skadeståndets omfattning regleras i 67 § KöpL. Där står det att skadestånd på grund av avtalsbrott omfattar ersättning för utgifter, prisskillnad, utebliven vinst och annan direkt eller indirekt förlust med anledning av avtalsbrottet.

I 61 § KöpL står att om det efter köpet visar sig att en parts handlingssätt eller ekonomiska förhållanden är sådana, att det finns starka skäl att anta att han inte kommer att uppfylla en väsentlig del av sina förpliktelser, får motparten för sin del inställa fullgörelsen och hålla inne sin prestation.

I ditt fall har varan inte levererats och du har således rätt till fullgörelse, hävning av köpet eller skadestånd. Du har dessvärre redan betalat, vilket gör att du inte kan hålla inne din prestation (betalningen).

Hur du kan gå vidare med detta

Du kan vända dig till tingsrätten med en stämningsansökan. Mer information om hur du går till väga med stämningsansökan hittar du här.

Hoppas att du fått svar på din fråga och återkom gärna vid ytterligare funderingar!

Viktoria Silfverplatz Rådgivare