FrågaKÖPRÄTTKöplagen14/08/2013

Köp av vagn - fel sort

Jag har köpt en vagn begagnad av en tjej. Hon nämnde vagnen som en "bugga" och en "cam" vilka båda är fortkortningar av Bugaboo Cameleon. Min sambo hämtar och betalar vagnen och när han kommer hem med den inser vi att det inte är en Bugaboo Cameleon utan en Trille Beebop. Jag hör av mig till tjejen jag köpte vagnen av och frågar varför hon säljer mig en felaktig vagn? Då får jag till svar att min sambo borde kollat bättre på vagnen och att han har accepterat vagnen. Vad ska jag göra? Hur går jag tillväga? Hon har ju sagt att det är en Bugaboo. Tacksam för hjälp!

Lawline svarar

Hejsan!

Tack för att Ni vänder er till oss på Lawline.

Från omständigheterna utgår jag ifrån att det gäller två privatpersoner gällande köp av en vagn. Saken gäller därmed köp av lös egendom mellan två privatpersoner.

Utgångspunkten är att eventuella tvister och missuppfattningar löses genom självaste köpeavtalet. T. ex vad som sades under samtalen eller skriftutväxlingen. Om avtalet är ofullständigt på denna front tillämpas köplagen (se https://lagen.nu/1990:931).

Som fel i varan räknas att varan inte överensstämmer med vad som är avtalat (se 17-18 §§ köplagen). T. ex att Ni avsåg köpa en Bugaboo Cameleon. Detta förutsätter att det tydligt framgår att Ni menade en Bugaboo Cameleon när Ni nämnde "bugga" och en "cam".

Om säljaren uppmanar köparen att undersöka varan innan köpet, kan köparen inte anmärka på sådant fel som denne kan antas ha upptäckt genom en undersökning ( se 20 § köplagen). Detta betyder att om säljaren bad din sambo att undersöka vagnen så kan Ni inte hävda att Ni inte visste att vagnen var av ett annat märke.

Ni ska åberopa fel i varan och kräva alternativt avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller hävning av köpet (se 30 § köplagen). Detta kan Ni inte göra om Ni har försummat eran undersökningsplikt.

Ett annat sätt att angripa problemet är genom AvtL (se https://lagen.nu/1915:218#K2) regler om fullmakt. När din sambo företog rättshandlingen är det möjligt att hon utförde köpet i Erat namn. Dvs att din sambo är mellanhand mellan Dig och säljaren. Om så är fallet kan Ni i första hand hävda att din sambo handlade utanför sin behörighet när hon köpte fel vagn och därmed gäller inte köpet (se 10 § AvtL). I andra hand kan ni hävda att din sambo överskred sin befogenhet när denne slöt avtalet, men detta kräver att säljaren visste att din sambo överskred sin befogenhet när denne slöt avtalet. Detta leder till att köpet inte gäller gentemot Er. (se 11 § AvtL).

Lycka till!

Mvh

Lawline

Lawline RådgivareRådgivare