FrågaKÖPRÄTTKöplagen31/05/2022

Köparens undersökningsplikt av vara

Hej Vi är två syskon som ärvt en gård varpå det stod några traktorer på. Traktorerna var i dåligt skick och en lokal firma som sysslar med att renovera och sälja gamla traktorer köpte dessa. Kvitto skrevs med regnr på. Den ena traktorn var dock skrotad enligt transportstyrelsen och därav kan man inte få ut reg bevis på denna. Köparna säger sig inte förstått att den var skrotad och säger nu flera veckor senare att dem vill lämna tillbaka traktorn samt ha 20.000 i ersättning för transport och utförda reparationer på traktorn. Har vi gjort rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga !

Köparen har ett ansvar att undersöka varan för fel!

I din situation har du sålt två traktorer som var i ett dåligt skick. Alla fel som en köpare borde ha upptäckt vid en undersökning av varan kan inte sedan efter köpet åberopas som ett fel som skulle kunna leda till någon ersättning från er sida (20 § KöpL). Köparen kan alltså inte åberopa fel som denne måste antas ha känt till vid köpet. Om det redan framgår i avtalet att traktorn är skrotad så talar ju detta för att den inte heller är felaktig pga att den skulle avvika från vad som är avtalat (17 § KöpL).

I ditt fall borde nog köparen genom första anblick ha upptäckt felet och därav inte kunna göra felet gällande senare efter köpet. Dock är det många omständigheter som måste beaktas som kanske inte finns uttryckta i frågan, såsom hur avtalet varit utformat samt hur framträdande felen i traktorn var (ifall alltså köparen borde ha upptäckt felet). Jag rekommenderar dig att ta frågan vidare till ett juridiskt ombud så att situationen utreds ordentligt.

Hoppas det var svaret på din fråga!

Eles KarahalilovicRådgivare