FrågaKÖPRÄTTKöplagen26/09/2015

Köp av skadad häst

Hej !! Jag har en stor undran över mitt hästköp!! Jag köpte en häst i slutet av maj månad i år och då hade hon en hovspricka som va åtgärdad o nitat med bricka så veterinär o jag o säljaren tänkte att det är nog inga problem då säljaren sa att hon ridit den sen i mars då hästen trampa sig med brodd...men efter cirka 6-7 veckor blev hon halt så jag lät henne vila ett par veckor...sen börja jag rida lite vackert o det gick bra 1 månad kanske sen blev hon rejält halt igen o denna gången var det värma o puls i hoven.(som sprickan va) Trodde möjligen på hovböld men hovlsgare o vet hitta ingen..sen tyckte vet vi skulle röntga då hon blev misstänksam mot sprickan....skar upp den så det inte va infektion m.m å därefter har hon ej varit ridbar och det är 7 veckor sen...sprickan har vuxit ut lite igen ...o verkar stabilt meeeen har hört att hästar med detta KAN kanske inte bli en vanlig ridhäst nånsin....?? Då vill jag ju inte ha henne då jag tränar lite o tävlar lite smått också... kan jag häva köpet i detta läget?????Tacksam för nåt svar så jag slipper undra??? Lessen som bara den...

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Vid köp av lös egendom mellan privatpersoner gäller Köplagen (https://lagen.nu/1990:931). Enligt 20§ kan du inte åberopa som fel det som du måste antas ha känt till vid köpet. Eftersom du undersökte hästen och konstaterade att sprickan fanns, talar mycket för att du inte kan häva köpet på grund av det. Det är också möjligt att hästen blivit sämre pga felhantering av skadan, det är svårt att säga i nuläget.

Det är sorgligt när ens häst skadar sig, jag har själv erfarenhet av det. Jag råder dig att inte ge upp om att den ska bli bättre. Hovsprickor är normalt något som blir bättre bara man behandlar det rätt. Nyckeln är tålamod och mycket kärlek. Se hästen som en vän och kompanjon som behöver din hjälp snarare ett redskap. Då får du än längre och bättre relation till hästen.

Vänlig hälsning,

Philip IdeströmRådgivare