Köp av resa via nätet - möjligt att avboka eller ändra?

Jag har köpt en resa via nätet som blev fel, kan jag häva eller ändra det köpet?

Lawline svarar

Tack för att du vänt dig till Lawline med din frågeställning

I distansavtalslagen finner du regler kring köp på distans och nätet (se här: https://lagen.nu/2005:59) dock är just resor ett undantag enligt 11§ och därmed finns ingen möjlighet för dig att enligt lagen kunna häva eller ändra ditt köp.

En (mer långsökt) möjlighet är att kolla hur resan betalas. Kanske din kortförsäkring kan gälla och täcka en del åtminstone?

Alternativt kollar du upp avtalsreglerna för försäljaren av resan mer noga och försöker att komma underfund med en någorlunda smidig lösning.

Jag hoppas det löser sig till det bästa och svaret varit till hjälp

Yvette LindRådgivare