FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet27/12/2021

Köp av fastighet och övertagande av lån

Vill köpa min mormors sommarstuga. Kan jag köpa det för ett lågt pris och få lånen på huset skrivna på mig?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om du kan köpa din mormors sommarstuga till ett lågt pris och överta lånen som finns på sommarstugan. Jag utgår i mitt svar från att din mormor äger fastigheten som stugan står på.

Din fråga regleras i jordabalken

För köp av en fastighet krävs ett skriftligt avtal som båda parter undertecknar

En fastighet är mark (1 kap. 1 § JB). Vid en husaffär köper man i regel fastigheten som huset står på. Huset ingår i regel vid ett sådant fastighetsköp. Vid köp av fastighet gäller att köpeavtalet måste vara skriftligt och undertecknat av båda parter för att vara giltigt (4 kap. 1 § JB). Säljaren får fritt välja vilket pris en fastighet ska säljas.

Långivaren ska godkänna övertagande av lån

Det saknas lagregler som ger en köpare av en fastighet rätten att överta lån på fastigheten. Lånevillkoren för en låntagare är utformade efter dennes personliga ekonomiska förutsättningar. På grund av detta kan det inte garanteras att vem som helst kan överta ett helt lån utan vidare. Det är upp till långivaren, t.ex. banken, att avgöra om en person kan ta över ett lån. För detta krävs en ny utvärdering av personens ekonomiska förutsättningar. Ett övertagande av lån ses som betalning.

Vad innebär detta för dig

Det är upp till din mormor att själv bestämma vad hon säljer sin sommarstuga för. Det är alltså möjligt att du kan köpa stugan för ett lågt pris om du och din mormor är överens om det. Det är vanligt att en köpare av en fastighet också övertar eventuella lån på fastigheten. En förutsättning för detta är dock att långivaren ger sitt samtycke till att så sker. Övertagande av lån ses som betalning av fastigheten.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Du är varmt välkommen att inkomma med fler frågor till Lawline om du har ytterligare funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Anna MandersRådgivare