Köp av dator som visat sig vara begagnad

Hej! Min sambo köpte en MacBook PRO för ca 6 månader sedan hos Elgiganten. Datorn har blivit otroligt långsam, men har väl alltid varit lite långsammare än vad den borde vara, på att starta upp vilket vi tyckte var konstigt så min sambo åkte till närmsta Elgiganten (datorn köptes i ett varuhus på annan ort). Där upptäckte en hjälpsam försäljare gamla dokument skapade från innan min sambo köpt datorn. Det visade sig att han alltså fått en begagnad dator. Försäljaren som var lika förvirrad som min sambo bad min sambo ta kontakt med den Elgiganten han köpt datorn hos (som ligger med över en timmes restid från vart vi bor). Vi har inte hört av oss dit än. Vad är hans/våra rättigheter i detta? Kan han kräva en ny dator? Borde inte Elgiganten informerat min sambo om att datorn var begagnad? Inte ska man väl behöva betala fullpris för en begagnad dator?

Mvh en flickvän till en besviken konsument

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Om din sambo köpte datorn med uppfattningen att den var ny, den låg i originalförpackning eller liknande, och den senare visar sig vara begagnad är det ett brott mot Konsumentköplagen av säljaren Elgiganten. Att sälja en dator som ny när den är begagnad strider mot 16 § 3st 2-3p Konsumentlagen (KkL), dvs. att det i det fallet är ett "fel på varan". Den avviker från vad ni kunnat vänta er när ni köpte en ny dator hos säljaren, och säljaren kan ha underlåtit att upplysa er om att den var i ett annat skick än ni väntat er. Detta är alltså inte tillåtet eftersom det strider mot denna lag som är till för att skydda konsumenterna.

Ni kan i anledning av detta kräva omleverans (ny dator), prisavdrag eller häva köpet (köpet går tillbaka). Detta enligt 22§ KkL.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Elin GustafssonRådgivare