FrågaKÖPRÄTTKöplagen08/12/2013

köp av bil - fel i vara

Hej! Jag har för två veckor sedan sålt min bil privat och nu återkommer köparen med en turbo som rasat. Bilen är åtta år gammal och hade gått 12800mil vid köpet och var även nyservad på auktoriserad märkesverkstad, han prutade även 10000kr vid köpet. Köparen har fått provköra bilen och göra en egen okulär besiktning innan köpet och även skrivit under ett köpekontrakt jag skrivit ut från blocket. Jag hade givetvis ingen vetskap om att detta var påväg att ske när jag sålde bilen. Kan jag nu bli skyldig att återköpa bilen eller bli skyldiga att betala reparationen på bilen?

Lawline svarar

Hej!

Ditt problem aktualiserar köplagen, se 1 § KöpL och https://lagen.nu/1990:931 . För att köparen i ditt fall ska kunna kräva hävning (respektive prestationer ska återgå) eller kräva att du avhjälper (reparerar) felet måste personen först visa att det föreligger fel i vara enligt någon bestämmelse i köplagen.

Fel i vara regleras för detta fall sannolikt i 17 § KöpL och det köparen behöver hävda är att bilen avviker från en standard som han med fog kunnat förutsätta. Det handlar om att göra en helhetsbedömning av situationen och försöka utröna vad bilen ska anses ha för egenskaper och vad köparen med fog kan förvänta sig räkna med.

Det föreligger ett nära tidssamband med försäljning av bilen och den trasiga turbon. Köparen borde kanske med fog kunna förvänta sig att turbon ska hålla en längre tid än så. Av detta följer att det kanske  finns en möjlighet att köparen i detta fall faktiskt är berättigad att hävda fel i vara.

Om köparen kan åberopa fel i vara enligt 17 § KöpL ligger det närmast till hands att han kan kräva avhjälpande eller prisavdrag för den felande turbon enligt 30, 34 §§ KöpL. Om du inte vill så kommer köparen inte kunna häva köpet eftersom det kräver insikt om felet från din sida och ett väsentligt avtalsbrott enligt 39 § KöpL.

Hoppas detta hjälper!

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare