Köp av bil behäftad med fel

hej

jag har köpt en begagnad bil hos en bilhandlare. Säljaren sa att det var 12 000 mils intervall på kamremmen och att de var ca. 6000 mil kvar att köra. Det visade sig senare att det inte stämmer utan att det är 6000 mils intervall vilket innebär att remmen ska bytas nu, bilen har gått 18 000 mil.

när vi kom hem var det även slut på olja i motorn, jag fyllde på olja och morgonen efter var det slut på olja igen och en stor pöl med olja under bilen.

jag vill häva köpet eftersom det är så pass stora fel som säljaren borde ha varit medveten om och inte gett oss felaktig information. hur går vi till väga och vilka lagar kan vi stödja oss på?

mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag börjar med att utreda vilken lag vi är i. Det låter som att du är en privatperson och eftersom att du köpte bilen av en bilhandlare (företag) och att en bil är en s.k. "lös sak" är vi i Konsumentköplagen (KköpL), det framgår av KköpL 1 §.

Huruvida bilen är behäftad med fel eller inte bedöms utifrån KköpL 16 § och att säljaren lämnat en felaktig upplysning om hur ofta kamremmen behöver bytas så att den faktiskt ska bytas direkt samt att oljan verkar rinna rakt genom bilen måste det anses utgöra fel i juridisk mening och sorteras in under KköpL 16 § 3 st. p. 2 och 3 samt 19 §. Säljaren borde i sin egenskap av bilhandlare vetat om att kamremmen skulle behöva bytas och att oljan ska kunna fyllas på ordentligt är något du med "fog" kunnat förvänta dig. Det föreligger alltså fel.

Enligt KköpL 23 § ska du reklamera felet inom skälig tid från och med att du märkte felet. Eftersom att du är privatperson och köpte av en näringsidkare så gäller att du är inom skälig tid i minst två månader, från köpet.

Om felet är "väsentligt" för dig så kan du häva köpet enl. KköpL 29 § och stora fel som du angivit måste anses vara väsentliga. Dock finns en viss möjlighet för säljaren att hålla fast dig vid köpet. Denne kan begära att få avhjälpa felet, då ska han begära att göra det direkt när du reklamerar och avhjälpandet ska kunna göras inom skälig tid samt utan olägenhet/kostnad för dig, detta framgår av KköpL 27 §.

Möjligtvis kan säljaren kräva avhjälpande i din situation men då borde du åtminstone ha rätt till en lånebil under tiden, eftersom att det annars skulle medföra kostnad/olägenhet för dig.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp med ditt köp är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare