Köp av andel av samägd fastighet

I 25 år har vi ägt ett hus 50/50 med en god vän som tyvärr gick bort för några år sedan. Hans son ärvde och vill nu sälja sin andel. Huset har tre lägenheter som hyrs ut till studerande under skolåret och som utnyttjas som semesterbostad varje sommar av de två familjerna. Alltså deklarerar vi inkomsterna och drar av utgifterna. Huset har inte längre några lån. Vi vill behålla huset och vill köpa hans 50%. Vad är det normala tillvägagångssättet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

Vid samägande av fastighet reglerar samäganderättslagen (SamägL) (se https://lagen.nu/1904:48_s.1) förhållandet mellan de olika delägarna och fastigheten. SamägL är dock subsidiär till ett eventuellt avtal som parterna har slutit mellan varandra, vilket innebär att om det finns ett avtal mellan er och sonen om förfogandet eller vidtagandet av åtgärder för fastigheten, eller rent utav ett försäljningförbud, ska det gälla istället för SamägL. I redogörelsen nedan kommer jag dock att utgå ifrån att SamägL är tillämplig.

Enligt SamägL fins det inget tvång om att en delägare som vill sälja sin andel i en fastighet måste erbjuda de andra delägarna att köpa andelen först (så kallat "hembud"), utan det står denne fritt att sälja fastigheten till vem som helst till vilket pris som helst. I ert fall vill sonen sälja sin andel av fastigheten och ni vill köpa denna andel varför en sådan försäljning borde vara gynnande för er båda.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SvenssonRådgivare