FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt06/01/2014

Kontrollera om någon blivit tidigare dömd

Jag behöver kontrollera om en viss person är tidigare dömd för våldsbrott, att användas i ett misshandelsmål där putativt nödvärn skall åberopas. Viktig fråga: Finns det något centralt register, eller måste jag leta i flera tingsrätter runt om med hjälp av personnummer eller det ovanliga namn som vederbörande bär?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I belastningsregistret återfinns uppgifter om att någon dömts för ett brott. För enskilda är det dock endast möjligt att begära ut uppgifter om sig själv från registret (se 9 § lagen (1998:620) om belastningsregister). Detta betyder alltså att det inte är möjligt för dig som enskild att begära ut uppgifter från belastningsregistret om en annan person.

När det gäller domar är huvudregeln att de är offentliga. Det är därför möjligt att begära ut domar och därigenom ta del av dem. Begäran om att ta del av en dom ska göras hos den domstol där målet avgjordes. Det finns dock inget centralt register över vilka personer som blivit dömda, eller vid vilken tingsrätt de i så fall blivit dömda. Det kan därför vara svårt att ”kontrollera” om någon tidigare blivit dömd för våldsbrott, då det krävs att du vet vilken tingsrätt som meddelat domen för att kunna begära ut den.

Lagen om belastningsregister hittar du https://lagen.nu/1998:620

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare