FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt23/01/2021

Kontraktsbrott, vad kan jag göra?

Hej! Jag och mitt kompisgäng slog vad vid en klubbtävling om ett trocaderoflak. De som förlorade har nu ungefär 9 månader senare inte gett oss vårt flak. Nu har vi skrivit ett kontrakt att de måste ge oss det här flaket inom tre dagar. Vad skulle hända om de bryter detta kontrakt?

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline!

Vad som händer vid kontraktsbrott är olika beroende på vad som står i kontraktet. Vissa väljer att skriva in att tex vite följer ett eventuellt kontraktsbrott och då är saken enkel att avgöra.

Om en konsekvens inte är reglerad i kontraktet så finns det möjlighet att stämma din motpart i domstol och kräva fullgörelse av kontraktet, det vill säga att de som förlorade ger er ert flak trocadero. Vid kontraktsbrott kan det även bli fråga om skadestånd för skada som uppkommit på grund av avtalsbrottet. Om skada föreligger kan eventuell ersättning fastställas för att du, den drabbade parten, ska försättas i samma ekonomiska position som om avtalsbrottet inte hade skett. I detta fall kan det vara fråga om värdet för flaket.

Dock är tvister i tingsrätten en lång och tidskrävande process som kan kosta mycket. Ofta kan en lång tvist i domstol undvikas genom att diskutera/förhandla privat med sin motpart. Så ett alternativ för dig kan även vara att berätta om hur du tycker att denna situation skall lösas och se ifall motparten går med på det, och att du annars funderar på att gå till domstol, vilket många vill undvika.

Hoppas du är nöjd med svaret på din fråga och att ni får trocaderoflaket utan vidare diskussion!

Vänligen,

Frida DeivardRådgivare