Kontanter eller kort vid öppet köp och reklamation

Hej,

Vid öppet köp har man då rätt att kräva att butiken betalar tillbaka pengarna kontant om man har betalat kontant?

Har man rätt att kräva kontant återbetalning om man har betalat med kort.

Kan butiker enligt penningtvättlagen eller annan lag tvinga mig som konsument att pengarna istället överförs till samma kort som jag betalat med ?

Var regleras dessa saker ?

Om det istället avser en reklamation är svaren annorlunda då på mina frågor ?

Lawline svarar

Hej,

för att delvis besvara din fråga vänder vi oss till konsumentköplagen (KKL), se här (jag utgår ifrån att du är konsument).

Att handla på öppet köp betyder att du får pengarna tillbaka om du vill lämna tillbaka varan inom en viss tid. Öppet köp regleras inte i någon lag. Detta då öppet köp är ett avtalsvillkor som kan läggas till som en fördel för köparen om butiken väljer att ha med öppet köp. 3 § 1 st. KKL

När det gäller reklamation så är detta dock reglerat väldigt bra i KKL. Dock ser vi att precis som för öppet köp så är det inte reglerat hur pengarna ska betalas tillbaka av butiken.

Vad som dock är konstaterat är att tillbakabetalningen ska kunna ske på samma sätt som ursprungsbetalningen har skett. Om du har betalat med kontanter har du rätt att få tillbaka pengarna i kontanter. På samma sätt kan butiken vägra att betala tillbaka med kontanter om ursprungsbetalningen har skett med kort och även att tillbakabetalningen sker till annat kort. Detta gäller oberoende av om det handlar om öppet köp eller reklamation.

MVH

Zinar BudakRådgivare