Kontakt med person i häkte

Om någon man känner är i häktet men polisen inte säger vilket häkte, på vilket sätt kan man få kontakt med den personen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Anhöriga och nära kan hålla kontakt med en närstående som sitter i häktet genom brev, telefon eller besök. En person som är häktad får inte ha kontakt med andra personer under häktestiden om det är så att åklagaren misstänker att bevis kan förstöras eller att utredningen kan förhindras. Skickas brev mellan den häktade och dennes anhöriga så kommer dessa att granskas. För att få till ett telefonsamtal så behöver man tillstånd och har man fått tillstånd så kommer även telefonsamtalet att avlyssnas.

På grund av sekretess får Kriminalvården eller polisen inte berätta vart en häktad person finns. Om du vill komma i kontakt med personen så kan du skicka brev. Detta gör du genom att lägga ditt brev med personens namn och personnummer i ett kuvert som du sedan adresserar till Kriminalvården, så vidarebefordrar de brevet till personen

Om du har fler frågor så är du varmt välkommen att återvända till oss på Lawline!

Vänligen,

Sonja NajimRådgivare