Konsuments rättigheter vid säljarens dröjsmål

Hej! Beställde ett bord hem till vår nya lägenhet och har mottagit en orderbekräftelse för att varan är skickad och en extra att den blir försenad. Nu hörde de av sig och sa att varan var slut i lager ett bra tag efter att vi först beställt bordet.

Vi har även varit i kontakt med företaget och meddelat leverans till vecka 13 vilket inte heller var något problem. Vad har vi rätt att kräva av företaget?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När en privatperson köper en vara från ett företag gäller konsumentköplagen. Om varan avlämnas för sent eller inte alls, och det inte beror på något köparen har gjort, anses säljaren vara i dröjsmål enligt 9 § konsumentköplagen.

Ni som köpare har då för det första rätt att hålla inne betalningen tills leverans sker enligt 11 § konsumentköplagen. Detta förutsätter förstås att betalning inte redan har skett. För det andra har ni enligt 12 § konsumentköplagen rätt att kräva att säljaren fullgör köpet, alltså levererar bordet, förutsatt att det är möjligt utan orimliga uppoffringar för säljaren. Är dröjsmålet av väsentlig betydelse för er, eller levererar säljaren inte inom en överenskommen tilläggstid eller inom skälig tid efter att ni krävt fullgörelse, har ni rätt att häva köpet enligt 13 § konsumentköplagen. Detta gäller också om säljaren meddelar att varan inte kommer levereras alls. Häver ni köpet ska ni få tillbaka vad ni eventuellt redan betalat.

Slutligen kan ni också ha rätt till skadestånd från säljaren enligt 14 § konsumentköplagen, om dröjsmålet med leveransen orsakat någon ekonomisk skada för er del.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare