Konsuments rättigheter vid fel i vara

Hej! Vi köpte en barnvagn december 2016, juli 2017 lämnar vi in den eftersom sittdelen hoppar till nästa läge. Medan vi väntade på en ny sittdelsram fick vi en annan sittdelsram från butiken. Vi fick samma problem men ramen som vi fick låna av butiken och också den nya ramen. Vi lämnade in den igen i mars 2018 (vi hade fått barn under tiden och endast liggdelen användes och när byte till sittdelen gjordes uppstod problemet igen). Vi fick en ny ram igen men nu har vi samma problem. Det är tredje gången vi fick samma problem med vagnen. Problemet uppstår när barnet ligger längre i samma läge men det kan hända att den hoppar npn gång o veckan till flera ggr i veckan och butiken har inte hur den hoppar utan bara det vi berättade. Kan vi häva köpet eller vilka alternativ har vi?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När en privatperson köper en vara i butik gäller konsumentköplagen. Där anges vad parterna i köpavtalet har för rättigheter och skyldigheter gentemot varandra.

Det förefaller som om både ni och butiken är överens om att den produkt ni fått avviker kvalitetsmässigt från vad ni avtalat, och att varan därmed är felaktig enligt 16 § konsumentköplagen. Om felet fanns redan när varan avlämnades är säljaren ansvarig enligt 20 § konsumentköplagen. Enligt 20a § konsumentköplagen utgår man ifrån att ett fel som visar sig inom sex månader från köpet fanns där från början, i annat fall blir det en bevisfråga. Har butiken lämnat garanti för viss tid ansvarar de enligt 21 § konsumentköplagen för försämringar som omfattas av garantivillkoren och uppkommer under garantitiden.

Som köpare kan ni i första hand kräva avhjälpande eller omleverans enligt 26 § konsumentköplagen. Eftersom säljaren i ert fall inte lyckats avhjälpa felet trots flera försök har ni rätt att antingen kräva prisavdrag enligt 28 § konsumentköplagen eller häva köpet enligt 29 § konsumentköplagen. Hävning får ske om det är av väsentlig betydelse för köparen. Om det förhåller sig så får bedömas från fall till fall, men kan vagnen inte användas som det är tänkt bör det enligt min mening vara skäl för hävning. Har ni lidit ekonomisk skada på grund av felet kan ni också ha rätt till skadestånd enligt 30-31 §§ konsumentköplagen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo