Konsuments garantirätt hos ett konkursbolag

Om jag handlar en vara från ett företag med en viss garanti sedan försetts det bolaget i konkurs, hur gäller garantin då? Går den vidare till bolaget grossist? Eller försvinner den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Något som många blandar ihop är reklamation och garantier. Jag tänker att jag bara ska klargöra detta för säkerhetsskull innan jag besvarar frågan. Enligt konsumentköplagen har du en viss tids reklamationsrätt för en vara. Fel som visar sig inom denna tid ses enligt konsumentköplagen som ursprungliga fel och du kan därför reklamera detta till företaget. Företaget måste därför kunna bevisa att du själv har orsakat felet för att kunna säga nej till din reklamation, se 23 § Konsumentköplagen.

När det har gått mer än sex månader går bevisbördan vanligtvis över på dig som konsument. Det betyder att du ska kunna bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan för att kunna kräva något av företaget. Vissa företag kan dock erbjuda garantier som ett komplement till regeln om reklamation i lagen. Vad garantin omfattar är upp till företaget men om felet omfattas av garantin ska du få felet åtgärdat utan kostnad. Det är först efter att garantin har löpt ut som du själv måste bevisa att felet är ursprungligt.

När ett företag går i konkurs har företaget mer skulder än tillgångar och en konsuments reklamationsrätt eller garanti är en så kallad oprioriterad fordran. Det framkommer dock av 46 § Konsumentköplagen: "Om säljaren är på obestånd, har upphört med sin näringsverksamhet eller inte kan anträffas, har köparen rätt att rikta anspråk på grund av fel på varan mot en näringsidkare i tidigare säljled som har överlåtit varan för vidareförsäljning." Det är därför som du säger möjligt att istället rikta anspråket mot varans tillverkare eller grossist. Jag rekommenderar därför dig att ta kontakt med varans tillverkare!

Med vänliga hälsningar,

Mathilda RovaRådgivare