Konsumentköplagen tillämplig på hunduppfödning?

Hej! Jag undrar om uppfödaren är ansvarig enligt konsumentköpslagen då vår valp visat sig ha ett medfött fel/dolt fel? Uppfödaren tillhör inte skk (svenska kennelklubben) men har såvitt jag vet ägnat en stor del av sitt liv åt hunduppfödning. Kan jag kräva avdrag på inköpspris samt ersättning för veterinärbesök och medicin?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!
Eftersom hundar betraktas som lös egendom och en uppfödare som regel räknas som näringsidkare oavsett om hunduppfödningen bedrivs som yrkes- eller hobbyverksamhet är konsumentköplagen tillämplig. Om valpen visat sig ha ett dolt fel är det enligt lagens mening att betrakta som fel på varan. Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas. Uppfödaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare, detta enligt 20 § Konsumentköplagen (KKL).

En reklamation måste ske av köparen till säljaren inom skälig tid från det att felet uppmärksammades. Rätten till att reklamera en vara går förlorad efter 3 år från det att köparen tagit emot varan, 23 § KKL..

När en vara visat sig ha ett ursprungligt fel kan köparen kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag, avhjälpande av felet eller möjligheten till att häva köpet, 22 § KKL. Det finns även en möjlighet att kräva skadestånd för exempelvis veterinärvårdskostnader enligt 30-32 §§ KKL.

Det är rätt vanligt att uppfödare tecknar en dolda fel försäkring för sina valpar innan de säljer dem. Denna försäkring ger uppfödaren ett skydd och denne kan få ersättning från försäkringsbolaget om någon köpare hör av sig och hävdar dolt fel hos en valp. Så ett tips är att höra med uppfödaren först och främst om denne tecknat någon sådan försäkring. Annars kan du hänvisa till konsumentköplagen och dess regler på området.

Lycka till!

Linnea HedmanRådgivare