Konsumentköp: Rätt till prisavdrag, hävning och skadestånd vid fel på vara?

Hej, vi köpte en barnvagn för 6 månader sedan. Efter 1 månad så började det komma oljud från ena däcket. Vi åkte in till butiken där vi köpt vagnen och dom bytte det ena däcket och vi fick åka hem. Sedan efter 2 månader så började vagnen bli svårstyrd och vi åkte tillbaka. Då smörjde dom båda däcken och vi fick åka hem. Efter 3 månader till så var vi in igen (en annan butik men samma kjedja) då hade ena däcket börjat att låsa sig och vagnen var trögstyrd. Hon lagade däcket som var trasigt och smörjde dom båda. Efter 2 veckor är nu samma problem tillbaka. Vagnen uppfyller inte våra förväntningar som vi haft på märket. Har jag rätten att kräva pengar tillbaka? Eller kan dom säga att dom har rätt att ge mig en ny likadan vagn? Vad kan jag kräva av butiken på för vi har fått suttit och åkt 1 timme enkelresa med bil flera gånger (har inga direkta kvitton på bensin m.m)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom ni har köpt barnvagnen för privat syfte omfattas ni av konsumentköplagen (KköpL), 1 § KköpL, vilket innebär att ni som konsumenter har skyddad ställning, 3 § KköpL.

Anses barnvagnen felaktig?
De alternativ som ni verkar vara intresserade av är rätt till prisavdrag på barnvagnen eller hävande av köpet. För att detta ska bli aktuellt krävs det att det har konstaterats att det finns ett fel i juridisk bemärkelse på barnvagnen. Det finns olika grunder för att det ska anses vara fel på barnvagnen.


Exempelvis kan den anses felaktig enligt 16 § KköpL eller 19 § KköpL om:
- Barnvagnen inte stämmer överens med den beskrivning som säljaren har lämnat
- Barnvagnen inte överensstämmer inte överensstämmer med uppgifter om dess egenskaper eller användning som har lämnats vid marknadsföringen av varan
Ni kan även hävda att ni har haft fog att förutsätta att vagnen ska rulla bra, att den ska vara lättstyrd osv, särskilt med tanke på att det ska vara säkert för barnet att ligga i barnvagnen, och att barnvagnen är felaktig eftersom den avviker från vad ni har haft fog att förvänta er.

Påföljder
Eftersom ni har reklamerat problemen i tid blir det aktuellt med olika påföljder för er. I första hand har företaget rätt att göra en omleverans så att ni får en ny barnvagn, alternativt reparera och avhjälpa skadorna, precis som de redan har gjort. Prisavdrag blir endast aktuellt om avhjälpande och omleverans inte kommer i fråga, alltså är det troligare att ni kommer kunna få en ny barnvagn av företaget, 28 § KköpL. Det som talar för att ni ändå ska få prisavdrag är att det nu gått så lång tid sedan ni reklamerade barnvagnen., och att det har gjorts så många försök att åtgärda felet att ni inte längre har något förtroende.


Det är även möjligt för er att hävda att felen på barnvagnen är av väsentlig betydelse för er, dels då ni inte kunnat få felet avhjälpt, dels då säkerheten för ert barn inte får eftersättas på grund av en osäker produkt, 29 § KköpL. I detta fall får ni lämna tillbaka barnvagnen, och få pengarna tillbaka av företaget än att ni får prisavdrag, 43 § KköpL.

Skadestånd
Om det är så att säljaren särskilt har utfäst en egenskap hos barnvagnen, men som varan avviker från, har ni alltid rätt till skadestånd för den skada som ni lidit pga varans felaktighet. Det är även troligt att ni på annat sätt kan få skadestånd och därigenom få ersättning för era resor, eftersom felet tycks ha berott på något som ligger inom säljarens kontroll, som säljaren borde ha kunnat räkna med och därmed kunnat övervinna, 30 § KköpL. I detta fall har ni rätt att få ersättning för de utgifter som tillkommit på grund av felet, som exempelvis bensinkostnader, 32 § KköpL.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo