Konsumentköp: Fel i vara

Hej. jag har tidigare köpt en ny mobil på avbetalning från comviq. då framgår det att mobilens batteri håller i upp två dagar. men jag har inte haft den i en vecka nu och batteritiden inte ens håller i 12 timmar. ringde dem och ska lämna den för reparation. men under tiden så får jag ingen mobil som ersättning från dem. är det lagligt? Mobilen skulle vara helt ny. dessutom är felet i mobilen inte mitt. har man rätt till annan ersättning isf?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!


När jag besvarar din fråga utgår jag ifrån att du är en privatperson som har köpt mobilen från ett företag. Mot bakgrund av detta är konsumentköplagen tillämplig. (se här). Av din fråga framgår att mobilens batteritid endast håller i 12 timmar när batteritiden enligt försäljaren ska hålla i två dagar. Mobilen är med anledning av detta, enligt min mening, att anse som felaktig i enlighet med 16 § konsumentköplagen. Att mobilen är att anse som felaktig verkar säljaren också ha accepterat genom att ta in den för reparation.


När en vara är felaktig ska säljaren i första hand avhjälpa (reparera) felet. Enligt 22 § konsumentköplagen får köparen utöver avhjälpande kräva skadestånd i enlighet med 30-32 §§ konsumentköplagen. Det kan till exempel röra sig om kompensation med anledning av att felet orsakat en inkomstförlust eller att köparen fått andra utgifter mot bakgrund av att, som i ditt fall, mobilen är på reparation. Det är upp till dig att bevisa att du verkligen tillfogats en ekonomisk förlust med anledning av felet.

Med vänlig hälsningar,

Jakob BorinRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo